Pigmenții naturali și artificiali utilizați în iconografie (tehnici al secco)
I. PIGMENȚII NATURALI în tehnica tempera cu ou
Ce sunt pigmenții naturali
Exemple de pigmenți naturali
I.1. Pigmenți minerali
I.2. Pigmenți vegetali
I.3. Pigmenți animali
AVANTAJELE pigmenților naturali
– autenticitate – sunt folosiți de secole și ajută la tehnica tradițională tempera cu ou
DEZAVANTAJELE pigmenților naturali
– cost ridicat – pigmenții prețioși sunt foarte scumpi
Utilizare practică
Acești pigmenți sunt amestecați cu liant, cel mai folosit fiind emulsia de ou, obținută din gălbenuș de ou diluat cu apă și, uneori, cu oțet sau vin alb pentru stabilizare.
Emulsia de ou
Concentrația emulsiei pentru tempera cu ou poate varia în funcție de necesitățile tehnice ale picturii. De obicei, raportul dintre gălbenuș și apă (sau alte lichide adăugate) determină dacă emulsia este mai „grasă” (mai vâscoasă) sau mai „slabă” (mai fluidă).
Utilizare practică
Întreabă un mentor experimentat care îți poate oferi sfaturi practice pentru reglarea emulsiei în funcție de fiecare situație, e foarte posibil să constați că mai există rețete de preparare a emulsiei de ou.
II. Pigmenții sintetici
Cei mai cunoscuți pigmenți artificiali
II.1. Culorile acrilice
AVANTAJELE culorilor acrilice
DEZAVANTAJELE culorilor acrilice
– strălucire artificială – acrilicul are un aspect ușor plasticos și, de multe ori, reflectă lumina într-un mod nefiresc, față de icoanele vechi
Utilizare practică
II.2. Culorile în ulei
Procesul de fabricare presupune măcinarea pigmenților într-un medium uleios, până la obținerea unei paste omogene, cu o vâscozitate potrivită pentru aplicare pe suporturi preparate.
AVANTAJELE culorilor în ulei
– timp de lucru mai lung – uleiul se usucă lent, permițând corecturi și modelări mai fine ale formelor și volumelor
– saturație puternică a culorilor – pigmenții în ulei au o intensitate cromatică mai mare față de tempera
– rezistență în timp – o pictură în ulei bine protejată poate dura secole fără deteriorări majore
– efecte de transparență și glasiuri – uleiul permite obținerea unor straturi transparente foarte fine
DEZAVANTAJELE culorilor în ulei
– depărtare de tehnica tradițională – icoanele bizantine au un caracter ascetic și luminos, iar aspectul lucios al picturii în ulei nu se potrivește cu acest ideal
– timp de uscare înlungat – straturile groase pot necesita multe zile și chiar săptămâni sau luni pentru uscarea completă. Din acest motiv, stratificarea suprapusă a culorilor, specifică tehnicii icoanei, este mult întărziată.
– îngălbenirea uleiului – uleiul de in tinde să îngălbenească în timp, afectând nuanțele originale
– dificultate în aplicarea foiței de aur – Uleiul formează o peliculă grasă, care nu aderă bine la polimentul tradițional pentru aurire
– necesitatea unui grund special – suportul trebuie preparat cu un grund pe bază de cretă și clei (gesso) compatibil cu uleiul
Utilizare practică
Deși unele imagini religioase de origine occidentală au fost realizate în ulei, Biserica Ortodoxă recomandă pictura în tempera cu ou și/sau acrilic, datorită caracterului său luminos, ascetic, practic și tradițional.
Pictura în ulei este mai frecvent întâlnită în arta religioasă de tip renascentist sau baroc, unde efectele de volum și clarobscur sunt mai pronunțate.
Dacă se folosește ulei în iconografie, acesta trebuie aplicat în straturi subțiri, evitând suprafețele lucioase și prea voluminoase, pentru a păstra caracterul spiritual al icoanei.
III. Care sunt cele mai bune opțiuni pentru începători
- Dacă dorește să învețe iconografie tradițională, este esențial să înceapă în tehnica tempera cu ou, chiar dacă procesul este mai complicat.
- Dacă vrea o abordare mai accesibilă și rapidă, mai rezistentă la factorii de mediu, acrilicul poate fi opțiunea bună pentru exerciții, studii și chiar pentru ansambluri murale
- Dacă ai un mentor, acesta te poate ghida în tehnica pictării icoanelor și în alegerea pigmenților corecți.
Un traseu recomandat pentru începători
IV. Importanța unui mentor în alegerea pigmenților (și a liantului)
Un mentor experimentat te poate ajuta să eviți greșeli costisitoare și să îți dezvolți un stil corect. Iată câteva aspecte esențiale în care ghidarea unui maestru este crucială:
- te învață cum să pictezi în tempera cu ou – proporțiile corecte între gălbenuș, apă și pigmenți sunt esențiale
- îți explică ce pigmenți sunt mai potriviți – unii pigmenți sunt toxici sau instabili și trebuie/pot fi evitați
- te ajută să înțelegi stratificarea corectă – un mentor îți arată cum să aplici lumina și transparențele
- îți oferă feedback direct – un ochi experimentat vede greșelile pe care un începător nu le observă, altfel nu poți progresa